måndag 23 januari 2012

Vaniljkaka med frisk citronkräm & vaniljpannacotta


Jag tyckte att det var dags för lite "hokus pokus" hemma i mitt kök & detta resulterade i en väldigt lyckad vaniljkaka med frisk citronkräm som täcktes med en len vaniljpannacotta.
Känslan blev lite av att man åt en cheesecake fast med kaka i botten istället för kex...
Givetvis delar jag med mig av mina experiment som följer här nedan =)

Vaniljkaka
200 g rumsvarmt smör el margarin
2 dl råsocker
Vispas poröst (ca 5 min)
Tillsätt sedan 
1/2 tsk vaniljpulver & 3 ägg, ett i taget.
2 dl vetemjöl & 1 tsk bakpulver blandas & rörs sen i smeten.

Grädda kakan i en form ca 25 cm i 200 grader i ca 18 min i nedre delen av ugnen.
Låt kallna

Citronkräm
1 dl vatten
1/2 dl mjölk
30 g socker
2 msk maizena
ev  1 msk Limoncello
Lägg allt i en kastrull & låt koka upp & sjud i ca 3 min
Klicka i 25 g smör/margarin & lägg i 2 äggulor.
Ställ tillbaka på plattan & sjud upp på låg värme tills det tjocknar, börjar det bubbla ta dra den åt sidan.
Låt kallna & rör i skalet & saften från 1/2 citron.
Rör om med jämna mellanrum så att det inte bildas någon hinna & klumpar i krämen.

Vaniljpannacotta
1 dl grädde
1 dl mjölk
3 msk socker
1/2 vaniljstång
Koka upp detta i en tjockbottnad kastrull & låt småkoka i ca 5 min
Blöt under tiden 1,75 gelatinblad som du sedan kramar ur & lägger i gräddblandningen.
Låt svalna & stå i ca 1 h i rumstemp. Samma sak gäller här, rör om då & då annars kommer en hinna att bildas & den vill vi INTE ha =)

vaniljsirp
1/2 dl socker
1/2 dl vatten
1/4 tsk vaniljpulver

Montering:
Skär av toppen av kakan (spara & gör några cake pops kanske?)
Häll på vaniljsirapen & sen citronkrämen. Ställ gärna in den i kylen en sväng ca 30 min
(Glöm inte att röra i pannacottan=)
Vispa ca 2 dl grädde, jag färgade mitt gult  för att få lite citronkänsla på kakans utseende =)
Spritsa på grädden längs kakans kanter & häll sen över vaniljpannacotta.
Ställ in i kylan minst 1-2 timmar tills pannacottan stelnat.
Dekorera lite eller ät den som den är...
Jag hoppas att ni kommer gilla den!

Sanja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar