torsdag 19 januari 2012

Semlor

Nu är Semmeltiden kommen & det är jag glad över kan jag säga, tycker det är svingott med Semlor!
För 2 dagar sedan bakade jag min första omgång för detta året vilket jag inte ångrar en sekund =)
Se till att du knådar din deg riktigt ordentligt, nästan så du tror att du knådat livet ur de!
Receptet är hämtat från "Sju sorters kakor" men jag uteslöt hjortronsalt (bara för att jag inte hade det hemma) & hade i kardemumma eftersom jag är lite av ett Fan till denna krydda & vetebullar utan kardemumma är enligt min inga bullar =)
Såhär gjorde jag:

100 g smör

3 dl mjölk

1 tsk stött kardemumma

50 g jäst

1/2 tsk salt

1 dl socker

1 ägg

ca 9-10 dl vetemjöl + ev 1/2 tsk hjortronsalt

Smält matfettet & tillsätt mjölken & kardemumma. Värm till fingervarmt.

Smula ner jästen i bunken, tillsätt salt, degspad, socker & ägget. Rör om så jästen löser sig.

Häll i lite mjöl i taget. Knåda till en jämn & fin deg, ca 15 min

Låt jäsa under bakduk ca 30 min (ej i drag & inte heller för varmt).
Ta upp degen på bordet & rulla till 14 st bullar. Låt dem jäsa till ca dubbel storlek.

Pensla med ägg & ställ in dem i ugnen på 250grader (jag ställde min ugn på 225) i 8-10 min

Låt svalna.
Skär av toppen på bullarna & gröp ur ett hål & spara inkråmet

Fyllning

125 g skållade malda mandlar 

1 dl socker

1,5 dl het mjölk

+ inkråm

Blanda allt till en jämn massa
Vispa 5-6 dl grädde om alla bullarna skall fyllas. Jag hade 3 till halva satsen.
Fyll bullarna med massa, spritsa eller klicka på grädde, lägg på toppen & pudra på med lite florsocker! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar