torsdag 5 januari 2012

Kokoskaka med len smörkräm

Igår testade jag ett nytt recept på en kokoskaka (med lite egna justeringar) & det lev riktigt bra faktiskt, till & med min man som inte är speciellt förtjust i div bakverk tog 2 ggr =)
Krämen man lägger på kakan blir lite som en "pudding" & inte så "smörig" (oj, hur lät inte det då?) som vanlig smörkräm brukar vara...
Den låter säkert att vara ett mäktig & tungt bakverk men det är den faktiski inte utan tvärt om, den slinker väldigt lätt ner & hallonsåsen ger en perfekt brytning på den ändå inte alldeles för söta kakan eller tårta, kalla den vad ni vill =)  



Kakbotten
4 äggvitor
4 msk socker
1,5 msk bakpulver
85 gr kokos
2 msk vetemjöl (lite drygt går bra)
Vispa vitan hårt & tillsätt sockret lite i taget & vispa hårt (som när du gör maräng)
Blanda övriga ingredienser i en skål & tillsätt lite i taget (rör på absolut lägsta hastighet eller för hand)
Lägg i en form med bakplpapper i botten ca 22 cm & grädda i ca 30 min i 150 grader. Håll lite koll på kakan då alla ugnar är olika
Smörkräm
4 gulor
3,5 msk socker
2 msk florsocker
1 tsk vanljsocker
2 dl grädde
150 gr rumsvarmt smör el margarin
1,5 msk vetemjöl
vaniljessens

Vispa upp gulan & tillsätt sockert & vispa det poröstfluffigt & fint. Tillsätt mjölet & florsockret & blanda väl.
Vispa upp smöret med vaniljsockret.
Häll i grädden &i gulorna i en tjockbottnad kastrull & koka upp på plattan på medelvärme tills det tjocknat.
Häll i vaniljessensen & tillsätt det uppvispade smöret, vispa till en jämn smet, låt svalna & ställ kallt.
När krämen svalnat & stelnat till sig lite kan du lägga ihop kakan.
kaka, kräm & sist men inte minst visspad grädde.
Önskas lite hallonsås till så mixa bara ihop lite hallon med valfri mängd florsocker
Tex: 100 gr hallon + 2 msk florsocker




5 kommentarer:

  1. Mycket intressant att råka hitta din blogg kommer säkert oftare att besöka den jättebra det gillar jag.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Det var väldigt väldigt väldigt roligt att höra :)

      Radera
  2. Det ser ut som maräng på toppen, eller är det grädden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika det är "grädde" fast i pulverform:)
      Vanligtvis så lägger jag på vanlig vispad grädde men på just denna så har jag använt mig av "Slag pena" som finns i nästan alla mataffärer med orientaliska hyllor.

      Radera
    2. Det visste jag inte att det fanns ens. Ska genast kolla. Men annars kan jag tänka mig att maräng är trevligt på =)

      Radera