tisdag 29 september 2015

Äppelkaka i glas

Nu mina vänner vill jag bjuda på något riktigt smarrigt! En dessert i "rätt tid" kan man säga... Internationella Dulce de leche dagen närmar sig och vi är mitt i äppelsäsongen! SÅ, vad sägs om en "äppelkaka" som du lätt monterar ihop i ett glas, burk eller varför inte i en stor skål?! Syrliga äpplen som smörsteks med kanel, en ljuvlig kräm med Pampas deli´s dulce de leche classic, en härlig havrecrunch och lite extra dulce på toppen såklart! Åh, vad säger man?? Jag kan inte uttrycka mig i ord hur fantastiskt gott detta är... Bland det absolut godaste jag gjort och smakat på någonsin och tro mig jag har ätit mycket gott i mina dagar :)
Börja med havrecrunchen som kan förberedas i god tid, flera dagar innan. Förvara den bara i en burk så den håller sig krispig och fin... De smörstekta äpplena kan förberedas likaså!
Havrecrunch
50 g smält smör
0,75 dl havregryn
0,75 dl vetemjöl
1 dl muscovadosocker
1/2 tsk kanel
 Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop allt till en smulig massa och sprid ut det i en form. Baka av i ca 15 min. Rär om så det separerar och får lite småbitar. Låt svalna.

Smörstekta äpplen
2-3 st syrliga äpplen typ "Granny Smith"
ca 1tsk kanel
ca 2 msk socker
1 klick smör  ca 25 g
Skala & skär äpplena i små bitar. Vänd runt i kanel & socker. Stek i smör3-5 min. Stek inte för länge, det skall fortfarande vara lite tuggmotstånd i äpplena. Låt svalna
Dulcekräm
125 g  vispad grädde
75 g philadelphia
100 g dulde de leche classic
Blanda samman till en slät kräm

Det "kolasåsaktiga" som syns i mellanlagret är sås från de smörstekta äpplena,  du behöver inte göra något extra gör att få dit den, den bara kommer ;) Åh, nu vattnas det i munnen igen...

Montering
Lägg havrecrunch i botten, fyll på med ett lager dulcekräm (jag använder spritspåse för att slippa massa kladd), lägg på ca 2 skedar av äpplena, strö på havrecrunc, lägg återigen på ett lager till av den goda krämen, ringla över lite dulce de leche classic (jag använde spritspåse även här). Avslutningsvis toppar du med en sked av äpplena och lite crunc.
Blunda ät och njuuut ;)
Lycka till!

2 kommentarer: