tisdag 16 december 2014

Pepparkaks cheesecake

dagarna innan jul brukar jag få lite smått panik då jag nästan alltid känner att jag inte fått gjort så mycket som jag hade önskat... Någon som känner igen sig?? :) Förutom all mat vill man ju givetvis kunna imponera på "gottebordet" också. Det skall gärna vara lite nytänk, fort skall det gå och så skall det ju vara gott också förstås! Jag har gjort en liten kaka i perfekt storlek, en "mini bite" pepparkaks cheesecake. Slurp!
Detta behöver du:
24 muffinsformar mini
1 paket färdig pepparkaksdeg (1/2kg)
150g philadelphia
1 ägg (litet)
1/2-1 dl florsocker (smaksak)
2 msk apelsin curd ev lite apelsinsaft och zest
Vispa ihop philadelphia, socker, ägg och eventuellt curd eller annan smaksättning. Sätt ugnen på 150 grader. Dela upp degen i 24 lika stora bitar. Jag tog 20g ber bit så blev det en liten bit över som barnen fick tugga på :)
Rulla små bollar och lägg i formarna, jag hade även en muffinsplåt. Gör ett hål i varje och fyll dem med fyllningen. Jag använde mig av en sås/dressing flaska, gillar inte massa spill :)
Grädda i 15-18 min, fyllningen skall sätta sig men dock inte bli fast. Ja svårare än såhär var det faktiskt inte :) Pudra på med lite florsocker innan servering så ser det lite trevligare ut. Låt dem väl smaka!
Kram, Sanja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar