tisdag 7 maj 2013

Morotskaka med det "lilla extra"

Morotskakor finns det förmodligen 100 olika recept på om det ens stoppar...
Själv tycker jag att det är galet gott, vilket jag tydligen är långt ifrån ensam om & jag ville få till en morotskaka med det lilla "extra"! Jag klurade ett tag på ett recept ett tag, tänkte fram & tillbaka & till slut kom jag fram till detta vilket jag blev såååå stolt över! Den blev verkligen SÅ jäkla god! Det är ju lite fler moment än i den "vanliga" morotskakan men provar ni detta recept så ha jag svårt att tro att ni inte skulle gilla det, helt ärligt alltså.
Receptet på min morotskak följer här nedan:
150g farin socker
170g socker
4 stora ägg (250g)
250g rivna morötter
250g smält smör
 240g vetemjöl
1tsk mald kardemumma( lite drygt)
1,5tsk bikarbonat
1/2tsk vaniljpulver
 ca 50g hackade pecan el valnötter (jag tog pecan)

Vispas socker, farinsocker & ägg så det blir ljust & fluffigt. Tillsätt sedan det smälta smöret, blanda & häll i de rivna morötterna. Blanda samman alla torra ingredienser & vänd ner lite i taget i äggsmeten. Blanda väl & vänd sedan ner nötterna.
Häll smeten i en form ca 20*30 cm. Grädda i 175 grader i ca 25 min. Låt svalna

Frosting
100g brynt smör 
 200g florsocker 
200g philadelphia 
Vispa det brynta smöret som först fått stelna i kylskåp & sedan blivit rumsvarmt.
Vispa det fluffigt ca 10 min. Sikta ner i florsockret & vispa ca 5-10 min till.
Vispa ner philadelphian till en jämn & fin frosting.
Bred frostingen på den kalla kakan & strö över riven kokos.
Klart!



Jag hoppas att ni gillar receptet!
Kram kram

2 kommentarer:

  1. De ser väldigt goda ut och brynt smör ger en nötig och god smak till bakverk! Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag håller med dig, det brynta smöret ger ifrån sig en helt underbart nötig smak!

    SvaraRadera