onsdag 22 februari 2012

Grillad paprika i vitlöksvinägrett

Paprikor tillagade på detta sätt är helt fantastiska!
 De passar till nästan allt & för att nämna några ex så kan jag säga:
Grillat kött i alla former, schnitzel, stek eller varför inte äta den som den är med lite bröd!
 Gör såhär:
Grilla paprikor så de blir svarta, alltså brända i skinnet & låt svalna
 (jag föredrar röda & köttiga)
Lägg dem i kallt vatten & dra av skalet.
Salta paprikorna
Vinägrett
ca 1 msk ättiksprit
ca 3 msk vatten
ca 3 msk olja + ev lite till
1-2 pressade eller hackade vitlöksklyftor
Rör om & häll 1/3 av blandningen i en burk el skål lägg på hälften av paprikorna & häll över 1/3 till. Lägg på de sista paprikorna & avsluta med resten av blandningen.
 Förbered detta gärna dagen innan det skall ätas så att det får gotta till sig ordentligt men vill man så kan man äta det ganska omgående.
 Jag har nog minst dubblat receptet på vinägretten här

3 kommentarer:

  1. Det där låter verkligen tokgott och någon som jag ska göra till grillat i sommar. tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är faktiskt precis som du säger, Tokgott!
      På sommaren äter jag dem minst 2 ggr i veckan =)

      Radera
  2. Jag kan också intyga att det är tokgott och perfekt till grillat.

    SvaraRadera