tisdag 28 februari 2012

Fetaost bullar

Dessa små älsklingar är perfekta som tilltugg, mellanmål, till en sallad & mycket annat!
Jag brukar nästan alltid ha någon påse av dessa i frysen då de bara är att ta upp & tina i mikron om du får oväntat besök!
Degen
25 g jäst
2 dl ljummen mjölk
1/2 tsk socker
1 tsk salt
1 dl olja
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl

Lös upp jästen i mjölken, sockret & saltet.
Tillsätt ägget, oljan & mjölet lite i taget.
Kör i maskinen ca 10 min eller knåda tills du får mjölksyra i armen =)
Låt jäsa till dubbel storlek, ca 40 min

Ta fram ca 75 g margarin/smör så det mjuknar

Fyllning
100 g fetaost
100 g keso
1-2 msk olivolja
Smula fetan & blanda med keson & oljan.

Knåda ur luften ur degen & dela den i 2.
Kavla ut till en rektangulär bit ca 3 mm tjockt.
Bred på hälften av smöret över hela degbiten & strö över hälften av ostblandningen.
Rulla ihop & skär i 12-14 bitar.
Gör samma sak med den andra degbiten
Låt jäsa till dubbel storlek.
Pensla på med uppvispat ägg & strö över lite sesamfrön (jag hade inga hemma så på dessa fick det bli solros istället :)
Grädda bullarna i 200 grader i 10-15 min eller tills de fått fin färg på ytan 
Smaklig spis!

2 kommentarer:

  1. Åh vad gott, jag har också gjort sådana ett par gånger :)

    SvaraRadera
  2. Mums vad gott,aldrig gjort såna,men nån gång får jag nog allt göra.perfekt till picknick och så

    SvaraRadera