torsdag 2 oktober 2014

Kanelbullar

Hejsan! Nu har hösten kommit till oss (på riktigt) och jag bara älskar det! Kliar i bakfingrarna ständigt, jag får liksom aldrig nog :) Dessvärre hinner jag inte blogga om allt jag skapar då jag har fullt upp med annat... Men NU så! Nu är det ju dags för en av årets bästa dagar "kanelbullens dag"! Jag gillar stora härliga bullar, man äter ju ändå alltid fler än en så lika bra att dubbla storleken direkt ;) Mina bullar gör jag såhär:

Vetedeg
650g mjölk
135g socker
1 tsk salt
3 tsk kardemummakärnor
200g mjukt smör
50g jäst
1100g vetemjöl special
Värm mjölken till 37 grader. Stöt kardemumman och lägg den tillsammans med sockret och saltet i den ljumna mjölken. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör i vätskan tills jästen löser sig. Klicka i smöret. Sätt maskinen på mellanläge och tillsätt mjölet lite i taget. Öka hastigheten något och låt maskinen gå i ca 10 min, knådar du för hand ökar du tiden till ca 15 min. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek.

Fyllning/ramons
150g mjukt smör
75g socker
75g farinsocker
3tsk kanel
1tsk mald kardemumma
2 tsk vaniljsocker

Rör ihop allt till en klumpfri massa.

Dela degen i 2 lika stora bitar. Kavla ut en bit åt gången till en rektangel ca 3 mm tjock och stryk på hälften av fyllningen. Rulla ihop från långsidan och dela i 15 bitar. Lägg på plåt med bakpapper under. Placera ut 12 st per plåt (6 bullar på 3:e plåten) och låt jäsa till dubbel storlek. Sätt under tiden på ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna, en plåt åt gången med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 12-15 min. Precis innan bullarna är färdiga penslar du på nästa plåt och strör på pärlsocker...
Nu är dem färdiga att avnjuta, stora härliga kanelbullar!

 Kram Sanja <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar