torsdag 2 oktober 2014

Chokladcupcake med chokladtryffel

Då mina vänner var varma sommardagar och kvällar över för denna gång! Det positiva i det är att man får lite mera tid för bloggande :) Jag har verkligen haft fullt upp hela sommaren! Många projekt och flera bollar i luften har gjort att bloggandet fick läggas på hyllan under en tid men nu hoppas jag få utrymme för nya inlägg med inte alltför stora glapp ;) Jag vill dela med mig av denna cupcake jag gjorde för inte så längesedan... Muffinsen har en kraftig chokladsmak och med tryffeln på toppen blir det en sådär lagom chokladmättande cupcake. Glöm för guds skull inte att strö på lite havssalt för att få maximal avnjutning!
Chokladmuffins ca 24  st medelstora
65 g kakao
200 g vatten
200 g socker
150 g mörk sirap
200 g mjukt smör
260 g ägg
100 ml mjölk
320 g vetemjöl
12 g bakpulver
 Sätt ugnen på 175 grader. Koka upp kakao och vatten. Vispa socker, sirap och smör någon minut och tillsätt sedan lite ägg i taget. Häll i chokladsoppan, rör om väl och sikta ner de torra ingredienserna som du blandat väl i en bunke. Häll slutligen i mjölken och blanda allt till en jämn och fin chokladsmet. Häll upp i muffinsformar. Grädda ca 15 min. Muffinsen skall vara torr i mitten men dock inte hård på ytan när den är klar. Låt svalna
Här nedan följer receptet på chokladtryffeln men observera att receptet är vad jag tror är mängderna jag använde mig av, gör lite på känn när jag experimenterar men jag känner mig ganska säker på dessa mängder :)
Gör gärna tryffeln dagen innan och låt stå i rumstemperatur över natten för att få en bra konsistens på den.

Chokladtryffel
200 g choklad (jag hade 64%-ig)
150 g nougat
60 g grädde 
Koka upp grädde och lägg i choklad och nougat. Rör om till en jämn massa. Låt den sätta sig och spritsa eller bred den på dina chokladmuffins. Toppa med lite flingsalt.


Låt dem väl smaka!
Kram, Sanja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar