tisdag 29 april 2014

Hasselnötstårta med vaniljsmörkräm

Nu till ett recept på en ljuvlig kombination, nämligen hasselnöt och vanilj! Hasselnötsbotten på mjuk maräng med lite vaniljsmörkräm emellan. Resultatet blev väldigt mättande men ack så gott! Vi snackar alltså äkta vaniljsmörkräm här gjord på vaniljkräm, inga konstiga pulver eller så :) Perfekt om du vill bjuda på något lite annorlunda men gott! Receptet följer här nedan.
Hasselnötsbotten:
5 vitor (ca 180g)
180g socker
250g malda hasselnötter
1msk vetemjöl (kan bytas ut mot maizena)
Vispa vitan hårt, tillsätt sockret lite i taget och vispa till en maräng. Vänd ner de malda nötterna + mjöl tills du får en jämn massa. Markera 3 st cirklar på ett bakpapper på ca 20 cm i diameter vardera och fördela smeten på dem. Grädda i ca 15 min i 175 grader. Den skall vara lite gyllenbrun, då är den färdig. Låt svalna.

Vaniljsmörkräm
350g färdig vaniljkräm (välj själv om du vill använda marsan eller egengjord)
175g mjukt osaltat smör
75g florsocker
Vispa smöret ca 10 min, sikta ner florsockret och vispa ca 20 min till. Lägg i vaniljkrämen och vispa ca 5 min. Fördela krämen mellan bottnarna och ställ kallt. Dekorera ev med lite hackade nötter och cappuccinoströssel eller riven choklad. Ställ fram gärna minst 10 min innan servering.
Önskar dig en fin dag!
Kram, Sanja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar