onsdag 20 juni 2012

choklad & kokosbollar

Kär sak har många namn, därför har jag valt att namnge  dessa med 2 av dem =) "choklad & kokosbollar", fast jag skulle nog egentligen vilja lägga till havre också men det känns som att det kanske blir lite väl många benämningar då så jag får nöja mig med choklad & kokos helt enkelt ;)
Något som jag tycker är väldigt väldigt konstigt är att jag tycker att det är så förbaskat gott men ändå gör jag dem alldeles alldeles för sällan, typ 2 gånger per år eller så & när jag väl gör dem så gör jag EN sats istället för två... fattar inte varför, de försvinner ju på noll & ingenting!
25-30 st bollar:
100 g mjukt smör
1,5 dl florsocker
Vispa fluffigt (ca 10 min)
Tillsätt 3 msk starkt kaffe
& vispa lite till. Tillsätt sedan 4-4,5 dl havregryn  
(jag brukar mixa mina så det blir grovkornigt pulver)
3-5 msk kakao (efter egen smak & tycke)
2 tsk vaniljsocker el 1/2 tsk vaniljpulver
Vispa tills du fått en jämn & fin massa & ställ in i kylen i 15-20 min så massan stelnar lite.
Rulla sedan till det som för dig är "lagom stora bollar" & rulla dem i kokos.
Ställ kallt en stund & sedan är det bara att luta sig tillbaka i soffan & njuuuta ;)

Önskar dig en riktigt fin dag!
Kram Sanja

7 kommentarer:

  1. a de är ruskigt goda,havrebollar är ju oxå sjukt goda.florsocker har ja inte i mina,får nog testa nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Simone! jag gillar inte riktigt sockerkristallerna som känns i munnen därav varför jag använder mig av florsocker... De blir lite krämigare så

      Radera
  2. Hihi, ja varför gör man kokosbollar så sällan? Det är ju så gott =) Dina ser riktigt goda ut!

    SvaraRadera
  3. ÄCKLIGA.... USCH smakar bara kaffe och kakao.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då... Ja personligen så gillar jag ju både kaffe, kakao & choklad (gärna mörk) så JAG tycker att dem är supergoda! :)
      Men hade jag INTE tyckt om det så hade jag ju rent automatiskt minskat på både kaffe & kakao mängden eftersom det finns ganska mkt av båda i receptet... ;)

      Radera
    2. Kan ju tillägga att om jag gör chokladbollarna till barn så tar jag endast 3msk kakao & 1msk kaffe...

      Radera