fredag 16 januari 2015

Långpannebröd

Denna gången är det inga konstigheter med varken inlägget eller receptet! Vill bara dela med mig av ett väldigt gott bröd som är superenkelt att göra :) Perfekt att servera till många på en buffé eller varför inte till en vanlig "måndagssoppa"!
Man kan mixa lite som man vill med mjölsorter. Jag brukar utgå från dessa mått mängdmässigt men ibland vill jag ha lite mera fibrer i brödet och då byter jag bara ut lite vetemjöl mot råg eller annat...

Recept:
6 dl ljummet vatten
1 pkt jäst
1 1/2 tsk salt
1 dl olja
10 dl vetemjöl 


Gör såhär: Lös upp jästen i vätskan och blanda ner övriga ingredienser. Rör om till en deg utan klumpar (degen blir relativt lös). Låt jäsa i ca 30 min. Häll över degen i en större form (en ugnsplåt eller gärna lite mindre om möjligt) med bakpapper. Jäsa 30 min till.
Trycka ner fingrar i degen (tänk dig ungefär som när man naggar en mördeg fast du använder dina fingrar :), på med sesam eller solrosfrön och ringla över flytande margarin.
In i ugnen ca 25 min i 225 grader. 

 Ät och njut!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera