onsdag 30 oktober 2013

Apple caramel trifle

Jag brukar kika runt på pinterest med jämna mellanrum & varje gång blir jag inspirerad i massor! Det finns så mycket fina recept & fantastiska bilder på bakverk & desserter att man får lust att äta upp telefonen :)
Inspirationen till just denna dessert fick jag här men min tolkning på den blev lite annorlunda. Jag valde att smörsteka mina äpplen med kanel & socker & sen ville jag bryta av det söta med lite philadelphia i karamellgrädden samt en hemmagjord havrecrunch för att få något med härligt tuggmotstånd i :) "Himmel vad gott" säger jag bara! Det smakar som Svensk äppelkaka i glas skulle man kunna säga... Om du provar detta recept, vilket jag absolut tycker att du borde så välj gärna äpplen med lite syra i ev att du tar 50/50.
Tänk på att låta allt svalna till minst rumsvarmt innan du färdigställer desserten!
Havrecrunch
1,5dl havregryn
1,5dl vetemjöl
2dl muscovadosocker
1tsk kanel
100g smält smör
 Blanda samman alla ingredienser & bred ut i en ugnssäker form & "släng" in i 175 grader varm ugn i ca 15 min tills den det får lite färg.
Receptet till denna hittade jag på bloggen Mitt skafferi men här med lite ändringar från mig.

 Karamellsås
115g socker
2msk vatten
1dl grädde
30g smör
1 stor nypa salt
Smält socker med vatten & låt det få lite färg. Tillsätt resten av ingredienserna & låt koka 3-5min. Låt svalna

Karamellkräm
2dl vispad grädde
75g karamellsås
75g philadelphia
Blanda samman allt till en len kräm

Smörstekta äpplen
2-4 st äpplen Beroende på storlek
ca 1tsk kanel
ca 1tsk socker
Skala & skär äpplena i små bitar. Vänd runt i kanel & socker. Stek i smör. Stek inte för länge, det skall fortfarande vara något med tuggmotstånd i äpplena.

Varva nu allt i ett glas, burk, skål, ja vad du själv föredrar. Jag började med lite crunch i botten följt av lite sås, äpple samt kräm & så upprepar du proceduren tills du blir nöjd med storleken på portionen :) Låt stå svalt i MINST 1 timme!


Önskar dig en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar