torsdag 13 juni 2013

Havrekakor med choklad & valnötter

Finns inte så mycket att säga om dessa kakor förutom att det var en rykande åtgång på dem. Hårda på utsidan & något mjuka under det hårda skalet ;)
Jag valde att använda mig av valnötter då jag tycker att det är fantastiskt gott i kombination med choklad men föredrar du någon annan nöt så går ju det givetvis hur bra som helst!
Till ca 24 kakor behöver du:
125g rumsvarmt smör
180g ljust muscovadosocker
120g havregryn
130g vetemjöl
1/2tsk bakpulver
1/2tsk bikarbonat
1/2tsk vaniljpulver
65g ägg (eller 1 stort)
100g choklad 60-70%
100g valnötter (eller annan nöt)
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen & nötterna. Vispa socker & smör till en krämig massa. Blanda samman de torra ingredienserna & tillsätt dem i smöret tillsammans med ägget. Vispa ihop (använd gärna en matberedare om du har en sådan) till en deg. Tillsätt nötter & choklad & blanda tills allt blir någorlunda jämt fördelat. Rulla 24 bollar & lägg dem ganska glest på plåtar klädda med bakpapper (jag brukar lägga 12 st på varje plåt) & grädda i ca 15 min. Låt svalna & ringla smält choklad över dem.
Nästan lite busigt enkelt va ;)


Önskar dig en riktigt fin dag!
Kram

2 kommentarer: