onsdag 20 februari 2013

Kyckling & mozzarella paj toppad med lufttorkad skinka, basilika & rostade pinjenötter!

 Denna paj slängde jag ihop då 2 vänner till mig & min man skulle komma över på en liten lunchfika...
Min man är inte speciellt förtjust i paj & ingen favoriträtt för en av vännerna heller fick jag veta när de väl var hemma... ooops :)
Vad som var tur var att både mannen & Johan som han heter tyckte att pajen av suverän! Ååå vad man blir lättad & glad då, det fanns bara några smulor kvar av den i botten på formen ;) 
Själva pajdegen är ett vanligt "grundrecept" för matpajer.
Här nedan följer receptet.
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 g smör normalsaltat
2 - 3 msk vatten
en stor nypa salt
Sätt ugnen på 200 grader. Skär smör i kuber. Lägg alla ingredienser till pajdegen i en bunke eller matberedare och arbeta ihop degen till en klump. Plasta in degen i folie & ställ in den i kylen ca 30 min. Kavla eller tryck ut pajdegen i en pajform (ca 24 cm diameter).   Stick hål över botten av pajdegen med en gaffel. Förgrädda pajskalet i 10-15 minuter.

Fyllning
Hacka 1 röd paprika
& ca 10 cm purjo
Lägg i botten på den förgräddade pajdegen
Bryn Ca 400 g kycklingfilé & lägg ner i formen
Strö över ca 1 dl färsk basilika
& ev ca 1 dl oliver
Skiva 2 st mozzarella i ca 1/2 cm tjocka skivor & lägg dem på pajen

Vispa samman
3st ägg
1,5 dl crème fraiche
1,5 dl grädde
1 vitlök (hackad riven eller pressad)
1 tsk salladskrydda
salt
peppar
& häll blandningen över pajen.
Grädda pajen i 35-45 min i 200 grader varm ugn.

Dekorera innan servering med lufttorkad skinka, färsk basilika, rostade pinjenötter & även lite ruccola är gott till.


Bon aptit!

6 kommentarer:

  1. Måste bara prova!!

    SvaraRadera
  2. Den både såg och lät god, ska nog testa den till helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Låt mig gärna få veta vad du/ni tyckte om den :)

      Radera
    2. Nu har jag testat pajen, den var jättegod! Alla smaker gifte sig fint, en kanonpaj som jag tänker göra flera gånger! Jag hade även i lite curry i äggstanningen och gröna oliver fyllda med vitlök, och jag skulle ytterligare kunna ha i mer vitlök!
      Jättegod :)

      Radera
    3. Å vad roligt att ni tyckte om den!
      Jag håller verkligen med dig angående vitlöken Natalie, den kan man nästan aldrig få för mycket av ;)

      Radera